hur man skapar en bra profil!

När jag fortfarande sökte efter en familj fick jag vid flera tillfällen höra att anledningen till att en familj hört av sig till mig var att min profil var annorlunda och stack ut från mängden. Jag la ner väldigt mycket tid på att få min profil intressant och kreativ, och jag är säker på att jag inte alls hade fått lika många intressemeddelanden om jag inte hade gjort det! Att ha en bra profil är helt enkelt en väldigt viktig del i sökandet efter den rätta familjen, om man nu letar privat. Därför tänkte jag nu dela med mig av 4 nyttiga tips i hur du skapar den bästa profilen!
 
1. VÄCK INTRESSET PÅ EN GÅNG!
 
Eftersom det finns tusentals olika au pair-profiler där ute är det helt enkelt omöjligt för en värdfamilj att läsa igenom alla ordentligt, även om de kanske skulle vilja. Jag skulle gissa på att de skumläser igenom de flesta, tills de finner någon de tycker verkar mer intressant än andra. Se till att det är just din genom att ha en intresseväckande inledning! Istället för att börja med "My name is X and I'm x years old" eller något liknande, börja istället med något mer unikt, något som får familjen ifråga att stanna upp. Min profil inledde jag med detta: "Dear Family! If you're looking for an au pair that is HAPPY, LOVING, TRUSTWORTHY, PLAYFUL and RESPECTFUL and who truly loves children, you have come to the right profile! Thank you for checking it out - I hope you'll find it interesting." Senare i texten presenterade jag mer grundligt vem jag var, med namn och ålder osv, men lät denna inledning istället framhäva ett par av mina positiva egenskaper, nämna hur mycket jag tycker om barn och samtidigt tacka för att familjen tar en titt. När det som sagt finns så många profiler där ute som det faktiskt gör så valde jag helt enkelt att gå ut lite "hårdare" istället för att slösa tid på onödiga fakta som man ändå kan ta lite senare i profilen. 
 
2. VAR KREATIV NÄR DU BESKRIVER DIG SJÄLV OCH DINA INTRESSEN!
 
Att skriva en au pair-profil är lite som att skriva ett personligt brev till ett CV - du ska helst undvika tråkiga klyschor (exempelvis "ha många bollar i luften") och att använda begrepp som egentligen inte säger något om hur du är (exempelvis "social kompetent"). Försök istället att komma på nya idéer, var lite wild and crazy! Istället för att endast räkna upp bra egenskaper du har så kan du ge exempel på hur du använder dig av dessa egenskaper och/eller varför de passar för ett jobb som au pair. Bjud på dig själv och var lite rolig! I min beskrivning av mig själv valde jag att ta med en liten lista, "Some fun trivias about me", där jag tog upp olika punkter som egentligen inte var särskilt relevanta för hur jag är som person men som ändå gav familjerna en djupare bild av mig, och som fick profilen att sticka ut. Exempel på punkterna ur min lista är att jag tycker mycket om tecknad film, som alla Disney-klassiker, Hitta Nemo, Ice Age osv, att jag älskar Harry Potter, mina smeknamn... Släpp loss fantasin och försök lämna det där klassiska, vanliga, som "jag är snäll och rolig och tycker mycket om barn". Ja, du kanske är snäll och rolig, men det är väl inte det enda du är? Du kanske är pålitlig, energisk, pysslig, en mästare i köket?
 
3. HUR KOMMER DU ATT VARA SOM AU PAIR?
 
Föreställ dig att du är en värdmamma som letar efter en au pair, någon som ska ta hand om dina älskade, värdefulla barn. Skulle inte du vilja få en bra bild av hur denna någon skulle vara med dina barn då? Ha den tanken i huvudet när du beskriver på vilket sätt du skulle axla rollen som au pair. Skulle du vara beredd att tillrättavisa barnen om de gör något fel? Skulle du klara av att vara bestämd? Hur skulle du agera om barnen betedde sig otrevligt? Så här skrev jag i min profil: "I would treat the children as my own beloved sisters or brothers, and thereby I wouldn't be afraid to correct them if they've done something wrong or behaves poorly. Though, I really don't like to yell at people and I don't believe in punishments. I believe in equal conversations, discussions and explanations, where everyone is aloud to speak their own minds (no pesonal attacks or foul language however)..." Jag låter värdmamman/pappan få veta att jag inte skulle ha några problem med att tillrättavisa barnen om de uppför sig dåligt, men att jag inte tycker om att skrika och skälla och att jag inte tror på bestraffningar. Jag tror istället på att samtala och förklara där alla får en chans att prata, men jag inte tolererar personattacker eller fult språk. Antingen tycker familjen ifråga att det stämmer överens med deras egna uppfostringsmetoder, eller inte. 
 
4. SLIPA SPRÅKET! 
 
Att läsa en text som innehåller en massa stavfel är inte särskilt underhållande, men även om din text är felfri från sådana kan den ändå piffas till! Försök få till lite snygga formuleringar, använd dig av synonymer och lite stilmedel. Nu menar jag inte att din au pair-profil måste skrivas som om den var en uppsats, men jag lovar, intresset blir större om det syns att du lagt ner tid på din text! Om engelska inte är din starka sida, så be någon om hjälp! 
 
Sådär! Lycka till med era profilskrivanden nu allihopa! 
 


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback