tips - aupair-world.net

Tänkte tipsa alla som drömmer om att jobba som au pair om den fantastiska sidan aupair-world.net! Det var där jag hittade min familj. 
 
Aupair-world.net är en otroligt smidig, enkel sida med många fördelaktiga funktioner. Det jag gillade bäst med den var funktionen  EasyFind, som, med hjälp av dina svar på ett par frågor, matchar ihop dig med passande familjer. Vill du bläddra bland familjer som passar dig är det bara att klicka på EasyFind och så kommer dom upp! Annat bra är de olika hjälpguiderna som finns; "Find a family", "Info host countries", "Au pair A-Z" och "Au pair stories". Det ger dig mycket bra info om hur du bäst går tillväga och vilka regler som gäller för olika länder osv. Det finns möjlighet till att skapa en informativ, kreativ profil och att lägga upp bilder, och det är enkelt att söka efter familjer, även när du inte använder EasyFind. Att kontakta olika familjer är också superenkelt, och familjerna kan även kontakta dig. 
 
Fördelar med att fixa sin egen familj istället för att gå via en förmedling tycker jag är den mer "nära" kontakten man får med familjen. Man kontaktar/blir kontaktad själv, man kan fråga vad man vill och verkligen bekanta sig med familjen på ett annat sätt från början än vad man kan via en förmedling. Man kan också prata med flera familjer samtidigt, även fast jag rekommenderar att man inte kontaktar för många på samma gång. (Det gjorde jag, av ren iver, och fick lite väl många bollar i luften.) Du och familjen får också mycket mer att säga till om själva. Många förmedlingar har vissa villkor för att du ska bli godkänd (till exempel körkort eller tidigare erfarenheter) men åker du privat är det upp till familjen att bestämma, och du har större chans att hitta en familj som passar just dig. Att åka privat ger dig helt enkelt mer frihet! Naturligtvis är det ännu viktigare att du är försiktig och inte förhastar dig, men sämre familjer kan du komma till även om du åker via en förmedling. Vill du åka till USA eller Australien är det dock förmedling som gäller, men inom EU går det finfint att åka privat!
 
Hur som helst är aupair-world.net en seriös och professionell sida och jag rekommenderar den varmt! Lite senare tänkte jag lägga upp ett inlägg om hur du skapar en profil som framställer dig på bästa sätt och som lockar till sig de bästa familjerna! 
 
 

Postat av: Emma

Hej! Jag hittade dig på au pair forumet :) Är det okej om jag länkar till din blogg från min?
Jag använde mig också utan aupair-world och gillade den sidan verkligen bra. Speciellt easyfind som du också skriver om. Så smidig och smart sida med alla dess funktioner. Än så länge har det funkat jättebra, men åker inte förren i augusti men har hört många som hittat familj såhär och det har funkat. Hade du en lång matchningsprocess? Pratade du med många familjer innan du hittade din? Roligt med någon som åker inom Europa och inte bara USA! Lycka till framöver :)

Ju just det; såg ditt inlägg med presenter. Till barnen har jag köpt pippi-lotto, modellera och sen gillar jag att baka så det blev lite bakformar. Jag kände att det var betydligt lättare att hitta presenter till barnen än till föräldrarna (som jag inte kommit på något bra till än..)

Svar: Hej! Såg precis det och har kommenterat två inlägg i din blogg haha, en av dom angående presenterna! Tack så mycket för tipset med presenter till barnen!! Mitt tips med presenter till föräldrarna är (som jag skrev i kommentaren) någon fin bok med fina bilder om Sverige och någon god, svensk delikatess!
Du får gärna länka min blogg, skrev i en kommentar på din blogg att jag gärna länkar din också! Jaaa, aupair-world var verkligen jättebra, har också hört av många som är nöjda! Jag pratade med ganska många familjer, mer med vissa och mindre med andra. Det var kanske fem stycken jag pratade med mer "djupt" eller vad man ska säga, innan jag hittade min nuvarande familj och eftersom det kändes bra på nästan en gång så valde jag dem! Från och med att vi började prata tog det kanske två, tre veckor innan det blev 100 % bestämt! Hur lång var din process? Ja, jag håller med, känns som att USA är så himla hypat, när det kan vara minst lika roligt att åka inom Europa, och dessutom betydligt enklare! Lycka till med allt du med! :)
Felicia Green

2013-06-27 @ 18:13:35
URL: http://vivoenmallorca.blogg.se
Postat av: Emma

Hej igen! Jag har skrivit ett inlägg på bloggen om min matchningsprocess (om man går tillbaka till jan-mars någon gång). Jag fick familjer som gillade mig ganska snabbt, lite förvånad att det gick så fort, så jag mejlade lite grann med några stycken. Men jag pratade bara på skype med en familj och det var den familjen det blev. Hade varit roligt att skypa med flera familjer, men hittar man familjen man tror man kommer gilla bäst gör man det ;) hehe! Från att jag registrerade mig till att vi bestämde tog väl kanske 1 månad, lite mer varav jag pratade med "min familj" kanske 3 veckor.

Svar: Jaaa, jag bläddrade tillbaka och läste inlägget, var faktiskt väldigt spännande läsning haha, det där med spanskan och alltihopa! Hade också velat prata med flera, händer fortfarande att jag går in och kikar ibland (varför vet jag inte) och ser en massa familjer som jag känner att åååh den verkar ju jättebra, innan jag kommer på att jag redan har en som jag tycker om...!
Felicia Green

2013-06-28 @ 09:15:43
URL: http://vivoenmallorca.blogg.se
Postat av: Emma

Hehe, du är inte ensam om att ha varit inne i efterhand och kollat. Har sett några, men inte hittat någon som känns överdrivet mycket bättre än den jag har så det känns bra :) Men nu har de ju ändrat sin hemsida så att man inte kan gå in och läsa om familjer utan att vara medlem och det är jag inte längre... lite tråkigt, men kanske bra så att man inte ser någon man tror skulle vara bättra.. ;) hehe

2013-06-30 @ 14:00:38
URL: http://vivoenmallorca.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback